Singuratatea este o experienta dureroasa pentru cei care doresc sa se conecteze cu ceilalti si, indiferent de motiv, nu pot.

Ceea ce face singuratatea atat de teribila nu este faptul ca nu exista oameni in jur, ci izolarea, sentimentul de excludere. Izolarea nedorita este cea care doare. Si destul.

In aceasta postare vom vedea:

  • Ce este singuratatea . Sau sentimentul de singuratate, mai degraba, care este ceea ce doare.
  • Pentru ca este greu sa iesi din inchisoarea in care esti inchis.
  • Si ce poti face pentru a te elibera.

1. Singuratatea dauneaza grav sanatatii

Singuratatea nu este atat o situatie personala, cat este un sentiment . Una dintre cele mai suferinde.

Si nu numai ca reduce bunastarea emotionala, ci si bunastarea fizica .

Consecintele izolarii si interactiunii sociale reduse, conform unui studiu recent, pot fi comparate cu aceste pericole binecunoscute pentru sanatate:

  • Echivaleaza cu fumatul a 15 tigari pe zi.
  • Echivalent cu a fi alcoolic.
  • Mai daunator decat sa nu faci miscare.
  • De doua ori mai daunator decat obezitatea.

Un alt studiu adauga ca singuratatea afecteaza calitatea somnului , cu care aceasta afecteaza bunastarea persoanei. [Referinta la studiu]

Oamenii care sunt izolati, au contact redus cu oamenii si se simt singuri dorm mai rau si este obisnuit ca acestia sa experimenteze mai multe intreruperi in somnul noptii decat cei care au mai multe conexiuni si interactiuni cu ceilalti.

2. Fiecare singuratate este unica

Tinand cont de cele de mai sus, sentimentul de singuratate este diferit pentru fiecare persoana care il sufera, in functie, printre altele, de nevoile si asteptarile sale in relatii.

Cuvintele „ Ma simt singur ” capata un sens unic, in functie de cine le pronunta. Si astazi vom afla de ce.

Se face referire la articolul „The Three Factors of Loneliness” al PsychCentral.

In ea, ei ne arata ca acest sentiment de singuratate este rezultatul combinarii a trei factori:

1) Vulnerabilitatea la deconectarea sociala

Nevoia de incluziune sociala variaza de la persoana la persoana. Si cu cat aceasta nevoie este mai mare, cu atat este mai dificil de satisfacut.

2) Capacitatea de a gestiona emotiile legate de sentimentul de excludere

Aceasta abilitate se deterioreaza pe masura ce singuratatea nedorita continua in timp.

Disconfortul cronic face ca persoana sa accepte si sa controleze acel sentiment, fara a se judeca pe sine sau pe altii.

3) Imaginea si asteptarile pe care persoana le are despre sine si despre ceilalti

Adesea, persoana care se simte exclusa crede ca face tot ce ii sta in putere pentru a se conecta cu ceilalti, dar nu raspunde.

Aceasta frustrare poate duce la resentimente (” Oamenii sunt egoisti si isi fac propriile lucruri „).

Dar dandu-i vina pe ei si tratandu-i ca pe o gramada de oameni fara inima, nu ii alunga decat mai mult.

Alteori, persoana crede ca vina este a lui. El crede ca nu merita suficient pentru ca altii sa se apropie. Si tocmai aceasta idee il face sa se inchida mai mult.

Temerile cresc  , iar capacitatea de a interactiona si de a se conecta cu ceilalti scade.

Dupa cum va puteti imagina, pentru a depasi aceasta situatie trebuie sa lucrati in directia opusa, chiar daca este dificil.

3. De ce este greu sa iesi din inchisoarea singuratatii?

Cu cat ramai mai mult izolat, cu atat te va costa mai mult sa iesi de acolo. Acest lucru se explica prin urmatoarele.

1. Singuratatea influenteaza modul tau de a intelege relatiile

Relatiile sunt concentrate din pesimism. Oamenii au plecat si presupui, cand contactezi pe cineva nou, ca se va intampla acelasi lucru sau ca a fi cu tine nu este la fel de interesant ca a fi cu alti oameni .

Frica pe care o simti de a nu fi iubit si de abandon te face sa pui mai multa distanta intre tine si ceilalti.

2. Singuratatea trezeste suspiciuni

Oamenii realizeaza cat de singur esti si, din pacate, asta te stigmatizeaza: daca esti singur, trebuie sa fie pentru un motiv .

Cu acea eticheta pe care ti-o pun, este mai greu sa-i abordezi pe ceilalti sau ca au chef sa o faca.

3. Singuratatea este contagioasa

Greu de crezut, nu? De parca ar fi o boala infectioasa, singuratatea ii afecteaza pe cei care sufera de ea si, ulterior, pe cine are contact cu aceasta persoana.

Exista studii care arata ca asa este, dar este suficient sa ne gandim putin pentru a ajunge la aceasta concluzie. Pentru ca toti ajungem sa aratam ca oamenii cu care petrecem cel mai mult timp.

Devii un singuratic taciturn. Te intalnesti din cand in cand cu nepotul tau, iar peste un an sau doi, nepotul tau merge in acelasi mod.

Cu cat nepotul tau are mai mult contact cu tine, cu atat va „invata” mai mult de la tine si va fi mai impregnat de acel sentiment.

Dar contagiunea nu se termina aici: probabil si nepotul tau va raspandi virusul singuratatii printre oamenii pe care ii intalneste.

4. Singuratatea iti scad abilitatile sociale.

Cu cat ramaneti mai mult izolat social si emotional de ceilalti, cu atat va va fi mai greu sa va conectati cu ei atunci cand doriti.

Se intampla la fel ca si cu muschii corpului: aptitudini care nu sunt folosite, atrofie .

S-ar putea sa crezi ca iti este greu sa te conectezi cu oamenii pentru ca esti „un ciudat”, cand nu este cazul. Singurul lucru care se intampla este ca esti ruginit chiar si pentru a incepe o simpla conversatie.

4. Cum sa faci fata singuratatii

In primul rand, ai putea specifica ce este singuratatea pentru tine :

  • Ai nevoie de mai multi oameni in viata ta?
  • Trebuie sa relationezi mai usor cu oamenii din jurul tau?
  • Sau poate trebuie sa stabiliti o conexiune mai profunda?
  • Cum te limiteaza?
  • Ce s-ar schimba in viata ta daca nu te-ai simti singur?

De acolo, poti aplica in viata ta ideile care te ajuta sa faci fata acel sentiment si sa distrugi acele bariere.

Idei pentru a atenua sentimentul de singuratate

Daca durerea este foarte intensa, recurenta sau este un obstacol pentru a-ti conduce viata, treaba ta este sa faci la fel ca atunci cand o durere de dinti nu te lasa sa traiesti: mergi la un profesionist din sanatate , pentru asta sunt.

Pentru situatii mai gestionabile , iata cateva idei.

1. Verificati-va convingerile despre rasa umana

Vor fi oameni pe care nu te vor inghiti nici macar in vopsea. Altii nu le va pasa daca vii sau pleci. Dar din moment ce suntem un grup foarte divers, vor exista si oameni care sunt interesati de ideile tale si care te plac ca persoana.

Trebuie amintit , pentru ca singuratatea hraneste ganduri foarte negative: sunt singur. Nimeni nu ma intelege .

2. Hraneste-ti relatiile actuale

Nu te deconecta de la cercul tau obisnuit, decat daca o relatie este deosebit de daunatoare. Este in regula sa te simti neinteles sau subevaluat. Relatiile tale valoreaza mile distanta de perfectiune.

Dar, in loc sa te concentrezi asupra ta, vezi ce le poti aduce si ce activitati le poti impartasi. Cum crezi de cuviinta si cu cine vrei , dar conecteaza-te.

3. Petrece timp cu hobby-urile si interesele tale

Din doua motive . Primul, reduce stresul. Faceti acest lucru acordand atentie acelor activitati placute. Douazeci si patru de ore de inot in dezolare este obositor.

In al doilea rand, intalniti oameni cu preocupari similare cu ale voastre , in cazul in care hobby-ul dvs. este unul dintre cei care sunt impartasiti (ceva foarte recomandat in acest caz).

4. Luati initiativa

Daca sunteti izolat social, incercati sa interactionati cu ceilalti . Nu presupuneti la inceput ca nu sunteti interesant.

Vorbeste cu vecinul. Alaturati-va unui forum. Conectati-va pe Facebook. Inscrie-te la un curs. Faceti voluntariat social. Sunati vechii cunostinte sau prieteni. Practicati un hobby „comun” (un sport de echipa, dans de sala, teatru etc.).

Faceti-va partea zilnic si faceti mici progrese. Nu trebuie sa faceti toate cele de mai sus. Fa un pas mic in fiecare zi, cu convingerea ca vei iesi din temnita.

5. Fii mai optimist cu oamenii

Sau, cel putin, nu atat de pesimist . Nu toti o sa te dispretuiasca, te vor ignora, te vor considera mic sau se vor plictisi de tine.

Sunt oameni cu care faci o liga buna. Povestea este sa-i gasesti si sa- i abordezi fara atatea rezerve , lasand deoparte acele precautii si nesigurante excesive.

6. Continua sa exersezi

Fie ca cunosti oameni noi, fie ca vrei sa-ti dezoxidezi relatiile obisnuite, te vei afla in situatia incomoda de a face ceea ce iti doresti cel mai putin . O singura data? Nu, de multe ori.

Poate ca iti este greu sa saluti vecinul, sa-l intrebi pe fratele tau cum a decurs interviul, sa vorbesti cu un strain sau sa asculti cu rabdare aventura pe care un prieten se doreste sa o povesteasca.

S-ar putea sa gresiti, sa va incordati, sa ramaneti in gol sau sa fiti zdruncinat de tristete. Obisnuieste-te cu ideea ca nu va fi confortabil . Dar, de asemenea, luati de la sine inteles ca cu cat exersati mai mult, cu atat veti avea mai multa usurinta si veti obtine mai multa placere din interactiunile sociale.

Veti alege deja ce relatii sa cultivati sau sa le consolidati si de ce. Nici tu nu trebuie sa fii un fluture social, daca nu e stilul tau.

7. Fii de partea ta

Te respecta, te iert, ai grija de tine, iti vorbeste ca pe un prieten… Acum, cand iti este dor de un aliat neconditionat, este momentul in care trebuie sa fii cel mai bun cu tine insuti.

Se intampla adesea ca, cu cat acordati mai multa atentie unei dureri, cu atat o simti mai intens. Asa ca acordati mai multa atentie la ceea ce faceti pentru a va restaura. Restul, lasa-l la timp.

Mai multe idei?

➜ Daca te simti foarte tensionat cand interactionezi cu ceilalti, ai putea lucra la acel punct. De exemplu, practicarea unor activitati fizice care te elibereaza de acea anxietate si te ajuta sa te simti mai relaxat.

➜ In spatele usilor inchise, poti scapa si de prejudecatile care iti stau in cale, daca le ai, incepand cu una foarte daunatoare: Singuratatea nu are nimic de-a face cu valoarea unei persoane .

➜ Cand interactionati cu cineva, usureaza-l. Nu te gandi la tine si la cat de nervos esti; concentrati-va asupra celeilalte persoane .

➜ Iti este greu sa-ti gestionezi anxietatea sau simti ca abilitatile tale sociale stagneaza? Cere ajutor de la cineva in care ai incredere (sau un profesionist, dupa cum am spus).

➜  Lucrati la acceptarea celorlalti .

Oamenii sunt asa cum sunt. Nu toata lumea este distantata si egoista. Ofera-ti ocazia sa alegi cine vrei sa faca parte din viata ta si invita-i sa vina. Dar cand o faci, fii constient de faptul ca relatiile uneori dor. Accepta-o, fara a-i judeca pe acei oameni si fara a te judeca pe tine insuti.

➜ A fi insotit nu se limiteaza la a avea oameni in preajma, ci a te conecta cu ei. Fii constient de acele momente in care te arati deschis.

➜ Daca ai pierdut relatii din cauza conflictelor care au fost lasate in urma si merita sa le reiei, ia in considerare.

➜ O alta sugestie: faceti opusul a ceea ce va spune emotia. Cand simti nevoia sa fugi sau sa te apropii de tine, vorbeste cu ceilalti.

➜ Iti poti perfectiona si comunicarea non-verbala, astfel incat alte persoane sa te perceapa ca fiind mai receptiv. Stii: contact vizual, un zambet in timp util etc.

➜ Conecteaza-te cu ceilalti exersand acele mici gesturi amabile care le plac celor mai multi dintre noi.

➜ In plus, ai putea oferi sprijinul tau persoanelor care au nevoie sa se conecteze cu cineva si au mai multe dificultati. Acesta poate fi cazul, de exemplu, pentru unele persoane in varsta.