Este primul lucru la care te intinzi cand te trezesti si ultimul lucru pe care il faci noaptea. Il consulti de nenumarate ori si intri in panica daca il pierzi din vedere, chiar si pentru cateva secunde. Si nu, nu vorbim despre baiatul tau sau despre animalul tau de companie, dar stii deja asta. Potrivit expertilor, oamenii sunt capabili sa devina dependenti de aproape orice, inclusiv – sau chiar mai ales – de telefonul tau.

Telefonul tau este practic o mini fabrica de dopamina, care distribuie doze de substanta chimica a creierului care te simti bine ca un sistem de recompensa de fiecare data cand primesti acel like sau retweeti. Din pacate, pentru sistemul tau, nu exista niciodata suficienta dopamina, asa ca continua sa poarte din ce in ce mai mult, explica psihologii. De aceea, americanul obisnuit ajunge sa se uite la telefon de 80 de ori pe zi , conform unui sondaj (si daca acel numar nu suna, un cuvant: la fel. Suntem la fel. Si este terifiant). In plus, potrivit unui raport recent, mai mult de jumatate dintre persoanele cu varste cuprinse intre 18 si 24 de ani cauta alinare pe retelele sociale.

Expertii spun, prin cercetari recente, ca obsesia noastra pentru ecranele mici ne afecteaza la nivelul creierului. A fi conectat la telefon (chiar daca nu te uiti la el) iti poate afecta functiile mentale, memoria si capacitatea de a indeplini sarcini. Dar nu este atat de usor!

Rezista la dorinta de a folosi telefonul necesita resurse cognitive explica coautorul studiului Adrian Ward, PhD, profesor asistent de marketing la McCombs School of Business de la Universitatea Texas din Austin. De asemenea, in loc sa ne concentram pe ceva anume, suntem in permanenta intr-o stare de atentie intre ceea ce se intampla in acest moment si tot ce s-ar putea intampla, pentru ca asta reprezinta telefonul nostru.

Din fericire, nu trebuie sa va abandonati complet telefonul pentru a-i diminua efectele negative. Cu cat te pregatesti mai mult sa nu te pierzi in interiorul telefonului tau fara sa te gandesti la altceva, cu atat vei simti mai putin impulsul sau nevoia sa o faci. Acesta este planul nostru de auto-reabilitare pentru a facilita deconectarea.

Eliminati cele mai captivante aplicatii

Calm si controlati. Nu spunem sa va stergeti conturile sau sa nu va puteti folosi Instagram, Snapchat sau Twitter deloc, ci doar stergeti-le de pe telefon. Deci, de fiecare data cand doriti sa va conectati, veti fi fortat sa o faceti de pe computer. Cerem prea mult pentru o singura lovitura? Bine: sterge doar una sau doua. S-ar putea sa doara putin, dar acest lucru va ajuta la reducerea tentatiei si va pune capat odata pentru totdeauna scurtcircuitului de dopamina sub care va aflati. La sfarsitul zilei, scopul este sa va faceti telefonul atat de plictisitor incat sa preferati sa faceti o mie de alte lucruri inainte de a-l folosi.

Pregateste un declansator care sa te scoata din transa

Pentru a nu mai cauta telefonul in momentul in care incep reclamele sau intre conversatii, pune pe telefonul mobil ceva care sa te scoata din pilot automat. De exemplu: o banda de cauciuc sau elastica in jur, chiar pe ecran, poate fi suficienta pentru a va zgudui creierul si pentru a va face sa va intrebati daca intr-adevar trebuie sa va verificati telefonul mobil in acel moment . Raspunsul este mai mult ca probabil „nu” , asa ca pune-ti telefonul mobil inapoi in buzunar sau, mai bine, intr-o alta camera.